fredag 23 september 2011

Miljöpartist: Hon har ändå ett blattebarn

KORKADE POLITIKER Niklas Henriksson, Miljöpartiets politiske sekreterare och landstingspolitiker i Dalarna, skrev ”Hon har ändå ett blattebarn” på sin sambos Facebook-sida och avsåg Sverigedemokraternas politiske sekreterare.

Inlägget upptäcktes av SD-sekreteraren själv då hon först fick en vänförfrågan från Henriksson, som hon accepterade. Sedan såg hon konversationen mellan Henriksson och dennes sambo som talar om ”SD-baciller” varpå han svarar att ”Just den här SD-aren kanske inte är så illa” och ”Hon har ändå ett blattebarn”.

Marie Edenhager (SD), ledamot i landstinget i Dalarna, reagerar starkt på konversationen:

– De talar om gemensam värdegrund och alla människors lika värde medan vi i SD ofta beskylls för det ena och det andra. Men jag  har aldrig någonsin  hört något dylikt i mitt parti, säger hon.

Henriksson själv kliar sig mest i huvudet:

– Visst det var jättedumt att säga så om SD-sekreterarens  barn. Men jag försvarade ju henne och det jag  menade var att hon har ett barn som har  invandrarbakgrund, säger han.
– En jargong vi kan ha hemma min sambo och jag. Och det här var ju ett inlägg på min sambos logg där bara hennes cirka 200 vänner finns. Jag förstår inte hur andra kommit in där.

Leker vi med tanken att det skulle vara sverigedemokraten som stått för ordvalet vet vi nog alla hur det hade gått. Men då detta är en miljöpartist, eller vad som helst än just en sverigedemokrat, är det ingen större fara.

Tanklöst, korkat, men absolut inte rasistiskt, säger Ann-Catrin Lofvars (MP) landstingsråd.
– Det var väldigt dumt av Niklas. Som politiker ska man ha en hög svansföring och tänka på vad man säger och skriver. Men jag vet att han inte har några rasistiska åsikter.

Dala-Demokraten

PrintFriendlyShare



Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt